Problemic Methods in the Semi presential Teaching of Microbiology for the Bachelor's Degree in Pharmaceutical Sciences
Keywords:
blended learning; , interdisciplinary;, self-learning; , integrating evaluation.Abstract
Introduction: Blended learning constitutes an educational practice that requires a transformation in the methods and means for the teaching process and the evaluation of learning. The E curriculum is characterized by student protagonism and autonomous learning, interdisciplinarity and the use of active teaching methods.
Objective: To expose the experience in the use of problemic methods, in the semi presential teaching of the subject microbiology in students of the bachelor's degree in pharmaceutical sciences at the Universidad de Oriente.
Methods: The methodological conception was directed to the design of integrating exercises, considering the most relevant and significant aspects of the knowledge system, as well as the weaknesses detected in the evaluation system of the subject.
Conclusions: The use of active teaching methods in the blended learning modality promotes self-learning and intellectual work of students with the integration of different areas of knowledge for the solution of problems related to their profession.
References
1. Verde A, Valero JM. Teaching and Learning Modalities in Higher Education During the Pandemic: Responses to Coronavirus Disease 2019 From Spain. Front. Psychol. 2021;12:648592. DOI: 10.3389/fpsyg.2021.648592
2. Heilporn G, Lakhal S, Bélisle M. An examination of teachers’ strategies to foster student engagement in blended learning in higher education. Int. J. Educ. Technol. High. Educ. 2021;18:1-25. DOI: 10.1186/s41239-021-00260-3
3. Artola ML, Tarifa L, Finalé L. Planes de estudio E en la Educación Superior cubana: una mirada desde la educación continua. Rev. Cubana Universidad y Sociedad. 2019 [acceso 28/06/2023];11(2):364-10. Disponible en: http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus
4. Sánchez I, Suárez JM. Métodos de enseñanza, compromiso y metas del profesorado en modalidad b-learning. Aula Abierta. 2019 [acceso 28/06/2023];48(3):311-20. Disponible en: http://156.35.33.189/index.php/AA/article/download/13287/12520
5. Espinosa EE. Presencia de los métodos problémicos en la educación básica. Mendive Rev de Educación. 2018 [acceso 28/06/2023];16(2):262-77. Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1349
6. Lima S, Fernández FA. La educación a distancia en entornos virtuales de enseñanza aprendizaje. Reflexiones didácticas. Atenas. 2017 [acceso 28/06/2023];3(39). Disponible en: https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/185
7. Colina LC. Las TIC en los procesos de enseñanzas-aprendizajes en la educación a distancia. Laurus Rev Educ. 2019 [acceso 05/06/2023];14(28):295-314 Disponible en: https://revistas-historico.upel.edu.ve/index.php/laurus/article/view/73 31
8. Troncoso C, Pávez A, Salazar R, Barrientos L. Implicancias estructurales y fisiológicas de la célula bacteriana en los mecanismos de resistencia antibiótica. Int J Morphol. 2017 [acceso 09/06/2023];35(4):1214-23. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/ijmorphol/v35n4/0717-9502-ijmorphol-35-04-01214. pdf
9. Lavadié C, Serrat MDJ, Azcanio L. Homology modelling and in silico structural characterization of lanosterol 14α-demethylase from Cryptococcus neoformans var. Grubii. Rev. Cubana Quím. 2021 [acceso 23/06/2023];33(2):98-226. Disponible en: https://cubanaquimica.uo.edu.cu/index.php/cq/article/view/5184
10. Reyes CC, Carrillo SE, Caamaño RM. Métodos problémicos e independencia cognoscitiva. Roca: Revista científico-educacional de la provincia Granma. 2017 [acceso 9/06/2023];13(2):93-108. Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/ roca/article/download/326/529
11. Guanche AS. Algunos aportes de los pedagogos cubanos a la teoría de la enseñanza problémica. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba. 2021 [acceso 14/06/2023]; 11(2):e878. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/aacc/v11n2/230 4-0106-aacc-11-02-e878.pdf
12. Garzón F. El aprendizaje basado en problemas. Rev. Educ. Desarrollo y Soc. 2017;11(1):8-23. DOI: 10.18359/reds.2897
13. Asís ME, Monzón E, Hernández E. Investigación formativa para la enseñanza y aprendizaje en las universidades. Mendive. Rev de Educación. 2022 [acceso 14/06/2023];20(2):675-91. Disponible en:http://scielo.sld.cu/pdf/men/v20n2/1815-7696-men-20-02-675.pdf
14. Parte AC, Carbasse JS, Meier JP, Reimer LC, Göker M. List of Prokaryotic names with Standing in Nomenclature (LPSN) moves to the DSMZ. Int. J. Syst. Evol. Microbiol. 2020 [acceso 14/06/2023];70(11):5607. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/ articles/PMC7723251/pdf/ijsem-70-5607.pdf
15. Guamán VJ, Espinoza EE. Aprendizaje basado en problemas para el proceso de enseñanza-aprendizaje. Rev Universidad y Sociedad. 2022 [acceso 20/06/2023];14(2):124-31. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v14n2/2218-36 20-rus-14-02-124.pdf
16. Defaz M. Metodologías activas en el proceso enseñanza - aprendizaje. ROCA Revista científico-educacional de la provincia Granma. 2020 [acceso 14/06/2023];16 Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7414344
17. Torres TE, García A. Reflexiones sobre los materiales didácticos virtuales adaptativos. Rev. Cub Edu. Super. 2019 [acceso 28/06/2023];38(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142019000300002&script=sciarttext&tln g =pt
18. Cisneros G, Abad JC, Cruz I, Cisneros CM. Labor preventiva e implementación de estrategias docentes durante la COVID-19 en la Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba. MEDISAN. 2020 [acceso 29/06/2023];24(6). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192020000601256.
19. Cayo CF, Agramonte RC. Desafíos de la educación virtual en Odontología en tiempos de pandemia COVID-19. Rev Cub Estomatol. 2020 [acceso 29/06/2023];57(3):e3341. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sciarttext&pid=S0034-75072020 000300017
20. Corona MH, Chávez Z, Duharte AB, Arias M. Combinación de las modalidades a distancia y presencial en la enseñanza a estudiantes extranjeros de Estomatología durante el rebrote de la COVID-19. MEDISAN. 2022 [acceso 29/06/2023];26(6):e3238. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1029-30192022000600014&script =sciarttext
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ania Margarita Cutiño Jiménez, Yamila Lebeque Pérez, Manuel de Jesús Serrat Díaz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.